torsdag 7 februari 2013

Renhållning

Riksdagstrycket gick också fort att lasta. I måndags förmiddag kom lastarna hit till Helgonabacken, där de började på en periodika-svit i foliantformat. Det är utländska böcker (serien pfB-pfZ) som ska flyttas ut från 2:a våningen för att göra plats för de nya sviterna. Det var länge sedan killarna var här nu, så jag gick en introduktionsrunda med dem och visade var allt finns. Idag var vi också på besök uppe på 5:e våningen, där vardagstrycket finns. Det är samma flyttkillar som senare ska flytta även hela den avdelningen, så jag tänkte det vore bra om de sett hur det ser ut där. Vi fick en visning av lite roligt material av Ulf. Bland annat reklamtryck, barnböcker, almanackor, affischer och kataloger. Det är en fascinerande samling, utan tvekan.

Bokstöden har tagit slut igen. För vilken gång i ordningen vet jag inte. Men vi har beställt nya. Jag hoppas 1800 st räcker ett tag.

Igår fick vi en, milt uttryckt, kraftig tillsägelse av fastighetsägaren att containern på Sparta måste bort. Tydligen har de nu kommit på (efter att det stått en på samma plats i över ett år) att den utgör en brandfara. Det går alltså inte att flytta den upp till markplan (som vi blev anvisade), för det finns inget sätt att ta sig dit med vagnar. Vi hade precis fått en ny container, så större delen av dagen har ägnats åt att kasta överexemplar av dissar på Sparta. Vi måste fylla containern snabbt och sedan begära hämtning. Det här var ju inte alls vad jag planerade, men det är inget att göra åt. Jag fick hjälp av en flyttkille, och det är jag tacksam för, för det är ett tungt jobb. Otroligt smutsigt också. Jag passade på och städade och kastade allt skräp jag hittade. Det är inte lite saker killarna som lastar böcker lämnar efter sig. Juicepaket, mjölkpaket, flaskor, godispapper och matrester exempelvis. De kommer aldrig att få något pris i kategorin renhållning/städning, det är helt säkert. Det är annorlunda med uppsättarna, de städar frenetiskt varje dag.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar