tisdag 19 februari 2013

Det dagliga arbetet

Jag tänkte jag skulle försöka beskriva lite mer vad jag egentligen gör om dagarna. Utöver flyttprojektet har jag en del av mitt ordinarie arbete att göra också. Dvs framplock, uppsättning och rutinansvar för magasinets verksamhet. Min arbetstid är och måste vara flexibel. Det är oundvikligt att jag är på jobbet för många timmar. Det var ett bra tag sedan jag slutade titta på flexsaldot.

Ute på de gamla depåerna är det mycket att göra. Vi ska ju lämna lokalerna, så jag städar en hel del. Jag flyttar om samlingar, rättar till misstag i uppställningen, ordnar böckerna så att flyttarna ska fatta systemet, sätter upp hänvisningsskyltar, samlar in bokstöd, mäter antalet kvarvarande hyllor med böcker, packar lådor med saker som ska till Helgonabacken, rensar skrivborden, hämtar in möbler, kastar skräp och rengör toaletten.

På den nya depån behöver jag lyckligtvis inte städa, för det gör flyttfirmans personal. Men jag rättar till misstag i uppställningen även här, fixar med compact-anläggningen, felanmäler en massa saker som går sönder, mäter antalet kvarvarande hyllor utan böcker och skyltar upp så man kan hitta böckerna i de olika sektionerna.

Oavsett var flyttkillarna är någonstans för tillfället, så försöker jag svänga förbi och kolla läget några gånger i veckan. Särskilt vid byte av depå eller om de ska börja på en ny svit. Då kan det bli mycket pekande, visande och förklarande. Det var betydligt mer arbete med detta i början, nu klarar de sig ofta själva långa perioder. De mest komplicerade sviterna är redan flyttade.

Annars sitter jag mycket framför datorn och tänker. På vilken svit som ska flyttas härnäst, på allt som kan gå fel, på om antalet hyllor verkligen kommer att räcka och på vart jag ska åka på semester när denna galenskap är över. Jag har alltid kalkylatorn uppe på skärmen. Det är ett evigt räknande av hyllmeter. Jag går igenom arbetsbeskrivningarna och uppdaterar dem efterhand (ändrar alla depåernas namn till Gastelyckan bland annat), jag ändrar även i listorna vi har i magasinet över beståndets placering. Det är en större utmaning nu att få alla återlämnade böcker till rätt ställe än någonsin tidigare. Jag började en helt ny lista över samlingarna för några veckor sedan. Vi har sammanfört splittrade samlingar, så de tidigare beteckningarna gäller inte längre. Jag försöker planera för framtiden, samtidigt som jag vet att oväntade saker alltid händer. Det här är ett utmanande projekt som har satt min organisationsförmåga på hårda prov.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar